On selge, et ka lapsed kogevad stressi ja kõige stressirohkemaks kohaks, kus nad ka palju aega veedavad, on kool. Lõputult suurenev võistlus- ja saavutuskultus, sotsiaalsed võitlused, kiire graafik ja väga stressis eeskujud (õpetajad ja lapsevanemad) muudavad lapse elu pidevaks võitluseks.
Koolid peaksid endast kujutama keskkonda, mis toetab lapsi nende arengus ja õpingutes, kuid ammu on tõestatud, et stress on tegur, mis pärsib seda arengut.
Mida meile koolis ei õpetata?
Me õpime palju asju koolis, peamiselt nn “fakte”, kuid me saa sealt palju tööriistu, mis aitaks meil paremini elada. Siin on loetelu kõige olulisematest, mis saaksid toetada ja edendada meie elu, kuid puuduvad koolide õppekavadest:
- Kuidas olla õnnelik
- Kuidas juhtida emotsioone
- Kuidas suhelda positiivselt
- Kuidas oma keha tervena hoida
- Kuidas tunda end ühendatuna iseendaga ja austada oma keha
- Kuidas suurendada enesehinnangut
- Kuidas arendada enesekontrolli – mitte kuidas olla paremini kontrollitav täiskasvanute poolt
- Kuidas keskenduda
- Kuidas lõdvestuda ja leida meelerahu
- Kuidas olla loov ja mõelda iseseisvalt
- Tegelikult me isegi ei õpi koolis kuidas õppida
Jooga pakub tööriistu selliste oskuste lihvimiseks, mis saab luua tervema ja hästi kohanenud põlvkonna.
Miks lapsed kannatavad koolis stressi all?
Koolidele omane konkurents ja eesmärgile orienteeritud loomus enamikes koolides tekitab sotsiaalseid foobiaid, eksami ärevust ja isegi unetust. Jooga mittekonkureeriv iseloom ja fookus enda ja oma keskkonna heaolule, aitab ravida mõndasi negatiivseid mõjusid.
Lapsed kannatavad koolides mitte ainult vaimse stressi, vaid ka füüsilise pinge all. Nad istuvad pikki tunde ebamugavates poosides, kannavad raskeid kotte, tekitades palju tööd lastearstidele ja ortopeedidele. Kui lapsed on kummargil oma laudade kohal on neil raske keskenduda, korralikult hingata ja isegi ärkvel püsida.
Kooli õppekavad on loodud inimeste poolt, kes on võibolla unustanud, mis tunne oli laps olla ja sisaldavad ootusi, mis ei ole teostatavad isegi enamike täiskasvanute poolt – kas sina suudaksid 5 või enam tundi päevas istuda ja kuulata loengut ilma liikumise või nihelemiseta?
Laste jooga paar venitust ja mõni sügav hingetõmme iga paari minuti tagant aitaks oluliselt hoida laste tähelepanu tunnis.
Kuidas jooga saab aidata nii õpetajaid kui lapsi?
Oluline on meeles pidada, et lapsed õpivad läbi eeskuju ja, et stressis õpetajad loovad ka stressis lapsi.
Mõnikord on parim viis õppimiseks õpetamine… ehk äkki, kui me annaksime kooliõpetajatele mõned jooga tööriistad, mida kasutada klassiruumis õpetamisel, siis on ka paremad eeskujud lastel, mida jäljendada. Samuti saab ka pakkuda õpetajatele iganädalasi täiskasvanute joogatunde.
Jooga pakub ka võimalust õppida läbi liikumise, hingamise ja kujutlusvõime. Lapsed ei ole kõik ühesugused, ja kuigi paljud neist on auditoorsed õppijad ja neil läheb koolis hästi, õppivad siiski paljud neist paremini läbi loovuse ja visualiseerimise.
Paljusi meetodeid, mida jooga õpetab, on võimalik kohandada ja rakendada klassiruumides, kus ei saa laudu ja toole liigutada ega panna jooga matte põrandale. Isegi istudes toolil saab:
- venitada ja võtta jooga asendeid
- hingata
- kasutada juhitud kujutlust ja lõdvestust
- mediteerida
- positiivselt suhelda naabritega
Mõndadel koolidel ei ole ruumi või eelarvet, et korraldada iganädalasi joogatunde ja isegi koolides, kus on regulaarsed joogatunnid, saab jooga kasulikkus tungida süvavamale kui see saab olema õpilaste igapäevasest rutiinist klassis.
Tänapäeval ei ole palju kohti lastele, kus nad saavad võimaluse lõõgastuda, vaadata sissepoole ja avastada, mida nad tunnevad ja kes nad tegelikult on.
Näide õpetajatele:
Abistav juhend laste jooga õpetamiseks
See artikkel on avaldatud originaalis siin.
Tõlkinud: Maria Merisalu
Fotograaf: Sten Roosvald
Add Comment